اصول تنظیم قرارداد ها و پیمان ‌های داخلی


اصول تنظیم قرارداد ها جزو مواردی است که می‌ توان با رعایت کردن آن از مشکلاتی که ممکن است در آینده برای افراد و شرکت‌ ها به وجود بیاید جلوگیری کرد.

همان ‌طور که می ‌دانید قرارداد ها معمولاً به دو صورت کتبی و شفاهی تنظیم می ‌شوند و در بیشتر مواقع قرارداد های شفاهی مشکلاتی به وجود می ‌آورند که اگر به‌ صورت کتبی نوشته ‌شده بودند، امکان بروز این مشکلات پیش نمی‌ آمد.

البته باید بگوییم که در قرارداد های کتبی هم موارد بسیاری وجود دارد که باعث بروز مشکلات و اختلاف می ‌شود و اصلی ‌ترین دلیل این ‌موضوع نداشتن دانش حقوقی و همچنین رعایت نکردن آن در نگارش متن قرارداده است. در صورتی ‌که اگر از استاندارد هایی که برای نوشتن یک قرارداد وجود دارد آگاه باشیم دیگر شاهد این دسته از مشکلات نخواهیم بود.

به‌ طور کلی قرارداد بین دو یا چند نفر بسته می ‌شود که در اثر آن یک رابطه حقوقی بین این افراد ایجاد خواهد شد. قرارداد ها در دو نوع داخلی و بین ‌المللی هستند. که در نوع داخلی باید تمامی حقوق داخلی آن کشور و قلمرو رعایت شود و در نوع دوم تحت حقوق بین‌الملل منعقد می‌ شوند. قرارداد های پروژه ای یا داخلی انواع متفاوتی دارند که عبارتند از:

  • پیمانکاری، مهندسی و صنعتی
  • سرمایه گذاری و تأمین منابع مالی
  • نمایندگی
  • تجاری و بازرگانی
  • انتقال فناوری
  • تحقیق و توسعه
  • استخدام
  • اجاره
  • بانکی و بورس
  • خدماتی
  • فناوری اطلاعات (IT)
  • سینمایی و هنری
  • مشارکت
  • بیمه
  • مالکیت فکری و معنوی
  • حمل و نقل

اصول تنظیم قرارداد ها باید شامل چه مواردی باشد؟

اولین قدم در رابطه با تنظیم یک قرارداد نوشتن یک عنوان مناسب است. به این صورت حیطه قرارداد و همچنین مفاد آن تا حدودی مشخص می ‌شود. در مرحله بعدی باید مشخص شود که قرارداد بین دو یا چند نفر می ‌باشد، چرا که باید تمامی مشخصات آن‌ ها در قرارداد درج شود.

البته این افراد می ‌توانند حقیقی یا حقوقی باشند که بسته به این ‌موضوع تنظیم قرارداد کمی متفاوت می ‌باشد. در قرارداد های داخلی برای تنظیم قرارداد با اشخاص حقوقی تنها نام شخص حقوقی، شناسه ملی او، شماره ثبت و همچنین نشانی نوشته می ‌شود.

اما برای تنظیم قرارداد اشخاص حقیقی نام او به همراه مشخصات هویتی و نشانی نوشته خواهد شد. در این مرحله باید هر یک از طرفین قرارداد یک نماینده و یا وکیل معرفی کنند که البته انجام این کار الزامی نیست.

در قدم بعدی باید موضوع و مدت قرارداد به‌ صورت کامل مشخص شود، همچنین مشخص کردن محل تنظیم قرارداد و محل انجام تعهدات مهم می ‌باشد. در مراحل بعدی مشخص کردن مبلغ قرارداد، تعیین شروط و تعهدات طرفین قرارداد، ضمانت نامه، شرایط فسخ قرارداد و ضمایم نیز باید حتما درج شود.

 

چند نکته مهم در مورد اصول تنظیم قرارداد های حرفه ای

  • پیشنهاد می ‌کنیم برای رعایت اصول تنظیم قرارداد ها قبل ‌از بستن هر نوع قراردادی ابتدا درباره طرف مقابل بررسی‌ های لازم را انجام دهید تا از صلاحیت و همچنین صداقت درباره توانایی ‌ها و پیشینه‌ او اطمینان حاصل کنید.
  • همواره به ‌خاطر داشته باشید که قبل از انعقاد قرارداد چندین جلسه مذاکره در رابطه با موضوع اصلی و همچنین آشنایی بیشتر با طرف مقابل و روشن ‌شدن نحوه انجام کار داشته باشید.
  • از نوشتن کلیات بهتر است پرهیز کنید و به ‌صورت جامع و کامل تمامی جزئیاتی که مد نظرتان است را حتما در قرارداد قید کنید. البته لازم است بگوییم که از نوشتن موارد حاشیه‌ ای و همچنین توضیحات بیش ‌از حد پرهیز کنید و با پایبندی به اصل ساده نویسی و خلاصه‌ نویسی متن قرارداد را تنظیم کنید.
  • پیشنهاد می ‌کنیم بخشی را تحت عنوان تعاریف داشته باشید تا درباره برخی از موارد کلیدی توضیحات لازم را جهت جلوگیری از سوء برداشت بنویسید.
  • آزادی در نوشتن قرارداد به ‌هیچ‌ عنوان نباید با قانون، مخالفت و مغایرت داشته باشد.
  • در صورت وجود هر گونه اطلاعات مهم و محرمانه، بندی تحت عنوان افشا نشدن آن باید در قرارداد قید شود.
  • همواره قرارداد را ساده و قابل ‌فهم بنویسید تا در صورت بروز هر گونه اختلاف شخص سومی که به‌ عنوان داور،کارشناس، وکیل و یا قاضی حضور پیدا می ‌کند بتواند با درک کردن متن قرارداد مشکل را حل کند.
  • برای نوشتن یک قرارداد حرفه ‌ای حتما تمامی ریسک ‌های احتمالی را به متن آن اضافه کنید.

همچنین شما دوستان می توانید قرارداد های خود را در سامانه ساجات ثبت کنید که طریقه انجام این کار را برای شما عزیزان توضیح داده ایم :

راهنمای ثبت قرار داد در سامانه ساجات

کاتالوگ
icon
چه طوری میتونم کمکتون کنم ؟